Державною службою фінансового моніторингу України, як підрозділом фінансової розвідки України, здійснюються заходи з протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення.

Про це повідомляє прес-служба відомства.

Держфінмоніторинг показав вражаючі підсумки роботи за 9 місяців:

Зокрема, протягом 9 місяців 2021 року Держфінмоніторингом до правоохоронних органів направлено 933 матеріали (з них 612 узагальнених матеріалів та 321 додатковий узагальнений матеріал), які направлені на розгляд до:

- органів прокуратури – 53 матеріали (з них 41 узагальнений матеріал та 12 додаткових узагальнених матеріалів);

- органів фіскальної служби України – 259 матеріалів (з них 164 узагальнених матеріали та 95 додаткових узагальнених матеріалів);

- Національної поліції України – 311 матеріалів (з них – 275узагальнених матеріалів та 36 додаткових узагальнених матеріалів);

- Служби безпеки України – 191 матеріал (з них – 88 узагальнених матеріалів та 103додаткових узагальнених матеріали);

- Національного антикорупційного бюро України – 88 матеріалів (з них – 28 узагальнених матеріалів та 60додаткових узагальнених матеріалів);

- Державного бюро розслідувань – 31 матеріал (з них – 16 узагальнених матеріалів та 15додаткових узагальнених матеріалів).

У вказаних матеріалах сума фінансових операцій, які можуть бути пов’язані з легалізацією коштів, та із вчиненням кримінального правопорушення, становить 81,9 млрд гривень.

Держфінмоніторингом приділяється особлива увага стосовно розслідування фактів відмивання коштів, одержаних від корупційних діянь, розкрадання та привласнення державних коштів та майна.

Так, протягом 9 місяців 2021 року Держфінмоніторингом направлено до правоохоронних органів 129 матеріалів (34 узагальнених матеріали та 95 додаткових узагальнених матеріалів), які пов’язані з підозрою у корупційних діяннях, зокрема до:

- Національного антикорупційного бюро України – 88 матеріалів (28 узагальнених матеріалів та 60 додаткових узагальнених матеріалів);

- Державного бюро розслідувань – 12 матеріалів (4 узагальнених матеріали та 8 додаткових узагальнених матеріалів);

- Офісу Генерального прокурора – 3 матеріали (1 узагальнений матеріал та 2 додаткових узагальнених матеріали);

- Національної поліції України – 2 додаткових узагальнених матеріали;

- Служби безпеки України – 23 додаткових узагальнених матеріалів;

- Державної фіскальної служби України – 1 узагальнений матеріал.

У вказаних матеріалах сума фінансових операцій, які можуть бути пов’язані з легалізацією коштів, та із вчиненням кримінального правопорушення, становить 7,9 млрд гривень.

Також, Держфінмоніторингом на постійній основі приділяється особлива увага аналізу підозрілих транзакцій, які мають ознаки податкових злочинів, у т.ч. із застосуванням механізму «зустрічних потоків» та «скруток».

Так, протягом 9 місяців 2021 року Держфінмоніторингом до правоохоронних органів направлено 88 матеріалів (41 узагальнений матеріал та 47 додаткових узагальнених матеріалів), які пов’язані з механізмом проведення «зустрічних потоків», зокрема до:

- органів фіскальної служби України – 46 матеріалів;

- Служби безпеки України – 39 матеріалів;

- Державного бюро розслідувань – 1 матеріал;

- Національного антикорупційного бюро України – 1 матеріал;

- Офісу Генерального прокурора – 1 матеріал.

Загальний обсяг «проконвертованих» коштів за цими матеріалами складає – 16,5 млрд гривень.

В ході зазначених фінансових розслідувань Держфінмоніторингом зупинено (заблоковано) кошти у сумі 72,22 млн гривень.

Відповідно до законодавства України, Держфінмоніторинг (як підрозділ фінансової розвідки) спільно із правоохоронними органами здійснює заходи, направлені на попередження та протидію фінансуванню терористичної діяльності, сепаратизму.

Так, протягом 9 місяців 2021 року Держфінмоніторингом до правоохоронних органів передано 83 матеріали (з них 66узагальнених матеріалів та 17 додаткових узагальнених матеріалів) щодо фінансових операцій осіб, які у тому числі за інформацією правоохоронних органів, можуть бути пов’язані, з фінансуванням тероризму/сепаратизму; осіб, які публічно закликають до зміни чи повалення конституційного ладу або зміни меж території або державного кордону України, а також осіб, до яких застосовано санкції, з яких:

16 матеріалів(7 узагальнених матеріалів та 9 додаткових узагальнених матеріалів), які пов’язані із здійсненням фінансових операцій за участю 7-ми фізичних осіб та 62-ох юридичних осіб включених в додатки до рішень Ради національної безпеки і оборони України, введених в дію Указами Президента України від 21.06.2018 №176/2018, від 14.12.2020 №564-27т (в редакції рішення Ради національної безпеки і оборони України від 28.01.2021, уведеного в дію Указом Президента України від 28.01.2021 №29/2021), від 02.02.2021 №43/2021, від 19.02.2021 №64/2021, від 03.04.2021 № 140/2021, від 21.04.2021 №169/2021, від 21.05.2021 №203/2021 та від 24.06.2021 №266/2021;

20 матеріалів (19 узагальнених матеріалів та 1 додатковий узагальнений матеріал), які містили інформацію стосовно 76-ти фізичних осіб, щодо яких існують підозри у причетності до вчинення кримінальних правопорушень – найманство, посягання на територіальну цілісність і недоторканість України та створення непередбачених законом воєнізованих або збройних формувань;

10 матеріалів (9 узагальнених матеріалів та 1 додатковий узагальнений матеріал), які пов’язані з підозрами у здійсненні фінансових операцій за участю 15-ти фізичних осіб, можливо причетних до фінансування міжнародних терористичних організацій та/або екстремістських груп;

36 матеріалів (30 узагальнених матеріалів та 6додаткових узагальнених матеріалів), які містили відомості про фінансові операції 98-ми фізичних осіб та 36-ти юридичних осіб, щодо яких існують підозри у тероризмі/сепаратизмі та його фінансуванні (у тому числі фінансування незаконних збройних формувань на тимчасово окупованих територіях Донецької та Луганської областей);

1 узагальнений матеріал, переданий до Державної фіскальної служби України, який пов’язаний з фінансовими операціями особи, які включені до санкційного списку OFAC.

З 83-ох переданих матеріалів, 17 матеріалів містили інформацію щодо виявлених зв’язків з Російською  Федерацією. Зазначені матеріали направлено до Служби безпеки України та Офісу Генерального прокурора.

З метою підвищення ефективності міжвідомчого співробітництва, протягом звітного періоду, Держфінмоніторингом вживалися координаційні заходи щодо виконання відповідними державними органами Плану дій щодо удосконалення національної системи фінансового моніторингу за результатами 5-го раунду оцінки України Комітетом Ради Європи MONEYVAL (далі – План дій). Так, Держфінмоніторингом забезпечено узагальнення інформації, наданої державними та правоохоронними органами про хід виконання Плану дій у 2020 році та направлено зведену інформацію до Кабінету Міністрів України.

Надалі, у лютому 2021 року був надісланий на розгляд Комітету Експертів Ради Європи MONEYVAL заповнений запитальник щодо Третього звіту про прогрес за результатами 5-го раунду оцінки України Комітетом MONEYVAL. Звіт планується розглянути в рамках «письмової процедури» у поточному році.

Водночас, у червні 2021 року у форматі відеоконференції відбулось одинадцяте засідання Урядової ради з питань запобігання та протидії. На засіданні Ради обговорено стан виконання пунктів Плану дій щодо удосконалення національної системи фінансового моніторингу за результатами 5-го раунду оцінки України Комітетом MONEYVAL, зокрема, які стосуються необхідності внесення змін до Кримінального та Кримінально-процесуального кодексів України.

Також, у рамках міжвідомчої взаємодії, Держфінмоніторингом у січні цього року було підписано Угоду про міжвідомче співробітництво між Держфінмоніторингом та Комісією з регулювання азартних ігор та лотерей. Метою цієї Угоди є налагодження взаємодії та інформаційного обміну для запобігання та протидії у сфері організації та проведення азартних ігор та лотерей.

Крім того, протягом 9 місяців п.р було також укладено 9 міжвідомчих документів про обмін інформацією, зокрема з Державною податковою службою України, Державною митною службою України та Пенсійним фондом України.

Джерело