Останнім часом метавсесвіт став гарячою темою для розмов і головним технологічним трендом у світі. На нього претендують Facebook, Microsoft, Disney та багато інших проєктів, які хочуть перенести свою діяльність на терени "віртуального світу".

Але що таке метавсесвіт? І коли він стане реальністю або невід'ємною частиною нашого життя? Складність пошуку відповіді на ці питання частково пояснюються тим, що для різних людей метавсесвіт означає різні речі, але також і тим, що межі між віртуальним світом та реальністю стали розмитими до невпізнання.

Що таке метавсесвіт

У липні 2021 року Марк Цукерберг розповів, що Facebook працює над створенням "метавсесвіту" – віртуального простору з цифровими світами, в якому користувачі зможуть переміщатися і спілкуватися незалежно від фізичних відстаней.

Що таке метавсесвіт і коли ми вже зможемо в нього зануритись

"Ви можете думати про "метавсесвіт" як про місце, в якому ви перебуваєте, а не просто переглядаєте контент", – сказав Цукерберг в інтерв'ю The Verge. За його словами, "метавсесвіт" стане найкращим винаходом після телепорту.

Може здатися, що метавсесвіт – це плід неприборканих амбіцій компанії Meta, але це зовсім не так. Деякі стверджують, що метавсесвіт, який Марк Цукерберг так довго описував під час виступу на конференції Connect 2021, вже існує. Інші вважають його створення наступною еволюцією інтернету, відомою під назвами Web3 або Web 3.0.

Раніше, у січні 2020 року, венчурний капіталіст Метью Бол у своєму есе визначив ключові характеристики "метавсесвіту". Так, він має охоплювати фізичний та віртуальний світи; мати повноцінну економіку і пропонувати "безпрецедентну сумісність" – тобто, користувачі повинні мати можливість переносити свої аватари й товари з одного місця в інше.

Звідки пішов термін “метавсесвіт” і що він означає

Авторство терміну приписують письменнику Нілу Стівенсону – “метасвіт” згадується в науково-фантастичному романі 1992 року "Snow Crash" ("Снігопад"). Книга вважається каноном жанру, поруч із "Нейромантом" Вільяма Гібсона, у якому описується “матриця” як простір віртуальної реальності.

У “Снігопаді” метасвіт – це тривимірний простір у віртуальній реальності, доступ до якого здійснюється через персональні термінали та окуляри віртуальної реальності (що нагадують вже існуючі Oculus Quest та інші гарнітури VR). Цей простір існує як міське середовище, створене вздовж єдиної дороги шириною у сто метрів – Вулиці.

"Як і будь-яке інше місце в Реальності, Вулиця схильна до забудови. Забудовники можуть будувати власні маленькі вулиці, що відходять від головної. Вони можуть будувати будівлі, парки, знаки, а також те, чого не існує в Реальності, наприклад, величезні світлові шоу, що ширяють над головою, спеціальні райони, де ігноруються правила тривимірного простору, і зони вільних боїв, де люди можуть вбивати один одного", – пише Стівенсон.

Чим буде відрізнятися метавсесвіт від відеоігор

Декому уявлення про “метавсесвіт” може здатися знайомим. І не дивно, оскільки його так чи інакше згадують письменники, режисери фільмів, кіно та розробники відеоігор останні 60 років.

І дійсно, багатокористувацькі онлайн-ігри володіють багатьма її властивостями. Наприклад, у грі Second Life (“Друге життя”, випущена у 2003 році) користувачі можуть створювати реалістичні аватари, зустрічатися з іншими гравцями, створювати віртуальні предмети, володіти віртуальною власністю, обмінюватися товарами та послугами.

Але віртуальний досвід Second Life поки що можна описати як “прото-метавсесвіт”. Тому що світи в грі існують ізольовано один від одного. Кожен “світ” – це цифровий острів, межі якого мешканці та їхні віртуальні активи ніколи не покидають. Метавсесвіт, який хоче створити Марк Цукерберг, це не якийсь “грандіозний ігровий досвід” – це наступна версія інтернету.

"Ми пройшли шлях від настільних комп'ютерів до вебресурсів та мобільних пристроїв; від тексту до фотографій та відео. Але це ще не кінець шляху, – писав Цукерберг у листі до співробітників. – Наступна платформа буде ще більш імерсивною – втілений інтернет, де ви перебуваєте в досвіді, а не просто дивитесь на нього. Ми називаємо це метавсесвітом, і це стосуватиметься кожного продукту, який ми створюємо".

Якщо підсумувати, метавсесвіт – це поєднання декількох технологічних елементів. Зокрема, віртуальної реальності, доповненої реальності та відео, де користувачі зможуть "жити" всередині цифрового всесвіту.

Прибічники метавсесвіту уявляють, як його користувачі працюють, грають і підтримують зв'язок із друзями, беручи участь у всьому – від концертів та конференцій до віртуальних подорожей по всьому світу. І все це у віртуальному просторі.

Коли з’явиться метавсесвіт

Зачатки вже існують у таких онлайнових ігрових всесвітах, як Fortnite, Minecraft та Roblox. І компанії, які стоять за цими іграми, мають амбіції стати частиною еволюції метавсесвіту. Проте якщо він має стати втіленим інтернетом, то повинен мати певні властивості, які відрізняють його від ізольованих віртуальних реальностей, таких як онлайн-ігри і Second Life.

"Метавсесвіт – це масштабна та взаємодіюча мережа 3D-віртуальних світів, що відображаються в реальному часі, які можуть бути синхронно та постійно доступні необмеженому числу користувачів з індивідуальним відчуттям присутності та безперервністю даних, таких як встановлення особистості, історія, права, об'єкти, комунікації та платежі, – написав венчурний капіталіст фірми Epyllion Industries Метью Белл у своєму есе. – Прямо зараз ми знаходимося на порозі наступного інтернету".

Питання в тому, як швидко ми перейдемо від ранніх версій “метавсесвітів” до втілення фантазій розробників. Марк Цукерберг вважає, що це відбудеться до кінця десятиліття, але це може статися і набагато раніше, оскільки основні елементи вже створені: надшвидкісний широкосмуговий доступ в Інтернет, гарнітури віртуальної реальності та постійно працюючі онлайн-світи.

Інфраструктура, що лежить в основі сучасного інтернету, вже дає змогу збиратися у віртуальному середовищі величезній кількості людей. Як, наприклад, коли понад 12,3 мільйона гравців взяли участь у VR-концерті у Fortnite за участю Тревіса Скотта. Але навіть цим потужностям, швидше за все, знадобиться подальший розвиток, щоб підтримати метавсесвіт у тому вигляді, який уявляють собі розробники.

У нас вже існує обладнання для створення реалістичних віртуальних середовищ та аватарів у 3D. Компанії Meta належить провідний виробник гарнітур віртуальної реальності Oculus. Компанія Microsoft підтримує різні корпоративні сценарії використання своїх смарт-окулярів змішаної реальності HoloLens з моменту їхнього першого випуску у 2016 році.

На практиці метавсесвіт почне існувати, коли користувач зможе увійти у величезний віртуальний торговий центр (в якому може знаходитися стільки людей, скільки вміщує віртуальний простір), придбати унікальний цифровий товар, а потім продати його ж за кілька тижнів у зовсім іншому віртуальному світі – можливо, на Twitter, eBay або OpenSea.

Інноваційні технології, які змінили індустрію фінансових послуг з моменту появи Bitcoin у січні 2009 року, можуть бути використані для забезпечення безперервності даних у метавсесвіті. NFT, або невзаємозамінні токени, є чудовим прикладом того, як технологія блокчейн може бути використана для перевірки прав власності на цифрові активи.

Як приклад можна навести NFT-взуття, придбане користувачем у Nike, яке в майбутньому буде доступне для використання аватаром людини на платформі Horizon компанії Meta, а також в інших віртуальних світах, таких як Fortnite та Minecraft.

Також важливим аспектом є можливість вільно пересуватися між “світами”. Віце-президент Unreal Engine в EPIC Games Марк Петіт заявив, що для метавсесвіту знадобляться "спільні віртуальні світи, які включатимуть постійність". Це означає, що для ідеального клієнтського досвіду користувач повинен мати можливість переміщатися із всесвіту у всесвіт разом зі своїми цифровими речами.

Чи існують приклади метавсесвіту вже зараз

Ось декілька вже існуючих прикладів метавсесвітів:

Мета. Технологічний гігант, раніше відомий як Facebook, вже зробив значні інвестиції у віртуальну реальність, зокрема придбав компанію Oculus (випускає гарнітури віртуальної реальності) у 2014 році. Meta уявляє собі віртуальний світ, в якому цифрові аватари спілкуються між собою під час роботи, подорожей чи розваг за допомогою гарнітур VR.

Microsoft. Розробник програмного забезпечення вже використовує голограми та розробляє програми змішаної та розширеної реальності (XR) за допомогою своєї платформи Microsoft Mesh, які поєднують реальний світ із доповненою та віртуальною реальністю.

Раніше Microsoft продемонструвала свої плани щодо впровадження змішаної реальності, зокрема голограми та віртуальні аватари, у Microsoft Teams (центр командної роботи в Microsoft 365) у 2022 році. Також у планах наступного року – дослідні 3D-віртуальні простори для роздрібної торгівлі та організації робочого процесу.

Армія США зараз працює з Microsoft над гарнітурою доповненої реальності Hololens 2, в якій солдати зможуть тренуватися і змагатися. Крім того, Xbox Live вже об’єднує мільйони гравців у відеоігри по всьому світу.

Roblox. Платформа, заснована в 2004 році, містить десятки ігор, де користувачі можуть будувати будинки, працювати. У день проведення IPO у березні засновник та генеральний директор Roblox Девід Башукі у своєму твіттері подякував усім, хто допоміг платформі "ще на один крок наблизитися до реалізації нашого бачення #Metaverse".

Із прикладів – Roblox об'єднався зі взуттєвою компанією Vans для створення Vans World, віртуального скейтборд-парку, де гравці можуть одягнутися у свіже екіпірування Vans, і створив Gucci Garden, де можна приміряти або придбати одяг та аксесуари для свого віртуального "я".

Epic Games. Тім Суїні, генерал

Джерело