Дистанційна освіта в Україні, зокрема в Одесі триває другий рік. Вперше її запровадили у зв'язку з пандемією коронавірусу у 2020 році, зараз же діти вимушені вчитися вдома через війну з Росією. Що змінилось за цей час і як зараз відбувається дистанційне навчання дізнавалася журналістка Суспільного.

У зв'язку із неможливістю шкіл забезпечити безпечні умови, більшість дітей цього року розпочали навчання онлайн. За даними директора Департаменту освіти та науки Одеської ОВА Олександра Лончака, це 73% учнів.

Серед них і першокласниця Ніколь Думбрава, яка теж не відчула атмосфери навчання в класі, проте вона не сумує:

Змінились інструменти навчання: як триває дистанційне навчання в одеських школах в умовах війни

"Мені на уроках подобається, особливо на малюванні, бо я мрію бути художницею. До школи я б хотіла піти, щоб ближче познайомитись зі своїми однокласниками", — розповідає дівчинка.

Мати двох школярів Оксана Думбрава розповідає — у зв'язку з обставинами задоволена тим, що діти вчаться вдома, проте бачить у дистанційній освіті недоліки:

"Особисто для мене дистанційка має ряд своїх нюансів. У мене лишається менше особистого часу для себе, бо діти вдома та періодично потребують уваги. Також, на мій погляд, вчителі в школі можуть розгорнутіше поясняти навчальний матеріал. Ще одне обмеження у дистанційного навчання це те, що вчителі не мають змоги повноцінно оцінити учня та його здібності".

П'ятикласнику Марку Думбраві складно всидіти на місці під час дистанційних занять:

"Мені більше подобається навчатись в школі, бо там не доводиться проводити багато часу за комп'ютером, як на дистанційці. Очі трохи стомлюються від напруження. До того ж в школі є друзі, із ними можна поспілкуватись та після уроків пограти та побігати на подвір'ї".

Методика навчання не змінилася, змінились інструменти

Школа, в якій викладає вчителька англійської мови Анна Лук'янова, теж проводить уроки у дистанційному форматі. Жінка розповідає: якщо порівняти дистанційне навчання 2020 року та зараз, то різниця суттєва, адже тоді ні навчальна програма, ні вчителі до цього не були готові. На сьогодні існує велика кількість мультимедійних інструментів та платформ, які дозволяють викладати матеріал на високому рівні.

"Перший час вчителі були розгублені й не розуміли, що і як їм робити. Відеоконференції проводили в зумі, домашнє завдання надсилали в месенджери, в яких незручно було виправляти помилки та пояснювати правила. Зараз же комплексні програми для навчання дозволяють робити все необхідне в одній системі, а не в різних, як це було спочатку", – розповідає Анна.

Зручною платформою для дистанційного навчання є платформа Classroom від Google, розповідає Анна. Вона дозволяє проводити відеоуроки, перевіряти та виправляти надіслані завдання, ставити оцінки, демонструвати мультимедійні матеріали.Окрім цього, деякі навчальні сайти перекваліфікували свою роботу на онлайн формат.

"Більше завдань викладають в інтерактивній формі. Раніше завдання публікувались у форматі pdf і це було зручно, бо я їх роздавала учням у класі. У платформі Classroom можна відправляти окремий інтерактивний варіант кожному учню. І що насправді зручно, це те, що натиснувши кілька кнопок система зробить все за тебе", – наголосила вчителька.

Особливості дистанційного навчання

"Існують певні норми, які обмежують кількість годин перебування дітей перед монітором. Якщо у школі урок триває 45 хвилин, то дистанційний з використанням цифрових платформ від 25 хвилин до 30 хвилин максимум. В учнів молодших класів це 15 хвилин. У нашій школі ми вирішили, що урок триватиме 30 хвилин, а далі робота з книгою. Тож під час дистанційного навчання скоротилась робота синхронної взаємодії вчителя та дітей", – пояснює вчителька Анна Лук'янова.

Загалом, за словами Анни, дистанційне навчання легко дається самовмотивованим учням. Якщо дитина від початку не хоче вчитись, то заохотити її робити онлайн буває ще важче, оскільки вона просто вимикає камеру та звук, а батьки не можуть постійно контролювати присутність та виконання завдань.

Загалом, попри певні нюанси, дистанційна освіта дозволяє зробити ряд функцій лиш у кілька натискань, коли офлайн уроки вимагали більше часу на приготування завдань та роздаткових матеріалів, пояснює вчителька.

На дистанційній освіті також трапляються випадки, коли урок зривають невідомі. Спочатку вчителі не розуміли як і через що так відбувається. Зараз серед шкіл проводиться активна робота з цифрової грамотності, розповідає Анна, тому вчителі обізнані, як потрібно діяти в таких ситуаціях. Окрім цього, навчальні платформи використовують спеціальні шифрування, які дозволяють захистити дані та знизити ризик проникнення сторонніх людей на урок.

Динамічні уроки

Для дистанційних уроків важлива динамічність, каже Анна Лук'янова. Коли вчитель монотонно начитує матеріали й ніяк не залучає до уроку учнів, то, звісно, їх увага та концентрація зникають. Якщо впродовж уроку школярі читають, малюють, виконують інтерактивні завдання, то вони не відволікаються.

"Вчителю важливо готувати урок, бо якщо це просто лекція, то дітям нецікаво буде не лише онлайн, а офлайн також. Якщо завдання продумані, між ними є зв'язок, то учні будуть з цікавістю слухати, виконувати завдання та підіймати руки", – пояснює вчителька.

Оцінка якості знань

Перед початком навчального року вчителі мають пояснювати дітям критерії оцінювання. Учні мають розуміти, які бали за які види завдань вони можуть отримати.

Як зазначає Анна, перевірити знання дитини можна не лише за тестом, а просто спитати його на уроці із ввімкненою камерою. Якщо техніка не дозволяє включити камеру й мікрофон, то можна відповідати в чаті.

"Зараз налаштування програм дозволяють давати різні варіанти завдань, тобто система сама їх автоматично перемішує. Це дозволяє знизити можливості списування відповідей", – розповідає вчителька.

Читайте також 73% учнів Одеської області навчаються дистанційно Орієнтування на місцевості та патріотичне виховання: одеські пластуни розпочали новий рік після таборового літа Яку літературу варто читати дітям в школах. Пояснює одеський письменник

Читайте нас у Telegram, Viber, Facebook та Instagram: головні новини Одеси та області

Джерело