Щодня кожен з операторів Чернівціобленерго приймає до 400 дзвінків за зміну. Більшість стосуються графіків та відключень світла, чи не кожен другий — з погрозами. Є й звернення на кшталт "увімкніть, бо хочу дивитись "Холостяка". Водночас диспетчери повинні пояснювати, як складають графіки та чому є затримки.

Суспільне Чернівці побувало у кол-центрі, де приймають скарги клієнтів, та виїхало з бригадою електриків, які вручну відключають світло на лініях з критичною інфраструктурою.

У кол-центрі обленерго позмінно працюють одинадцять операторів. За словами операторки Юлії, раніше у нічну зміну працювали по дві людини, зараз – одна. Так намагаються зменшити навантаження на працівників та мати більше операторів вдень, бо людей не вистачає.

"Включіть світло – печу коржі"

Дзвінки, які надходять до кол-центру, переважно стосуються скарг на відключення світла. За словами оператора Андрія, люди повільно звикають до графіків. Коли через погодні умови або знижені ліміти відключення стають тривалішими, першочергово телефонують у кол-центр.

"До мене дзвонила жінка, яка пече торти. Вона перейшла на нічний режим роботи, бо вночі переважно триваліші включення. Каже, що ми відключили світло на 10 хвилин раніше. Хотіла, щоб ми увімкнули цілу високовольтну лінію, щоб допеклися коржі", – розповідає Андрій.

За його словами, електрики так робити не можуть, оскільки це потребує багато технічних зусиль.

На новорічні свята обленерго могли менше відключати світло. Андрій каже, що люди до цього звикли.

"14 січня вже працювала промисловість й по регіонах був дефіцит електроенергії. Графіки були як зараз. Споживачі обурювалися, чому на Новий рік їм "дозволили" святкувати зі світлом, а на Святвечір повторно відключаємо", – розповідає оператор.

Оператор тепер як психолог

Один оператор може приймати до 400 дзвінків за зміну. Раніше в середньому було в межах 200. Працівники кол-центру мають інформувати клієнтів про планові та аварійні відключення, а також приймати показники електроенергії. Втім, за словами Юлії, зараз люди телефонують, щоб психологічно розвантажитися та виговорити болючі теми.

"Але ми маємо обмеження та вимоги – до трьох хвилин на кожного споживача. Якщо будемо спілкуватися по десять хвилин, то інші клієнти годинами очікуватимуть на лінії", – розповідає Юлія.

Жінка каже, що багато людей телефонують з нецензурною лексикою, а кожен другий дзвінок – з погрозами. На такі дзвінки оператори намагаються не відповідати.

"Якось світло мали увімкнути о 14:00, а вже о 14:01 людина телефонувала, чому немає світла. Просимо людину зібратися, поставити питання по суті або зателефонувати пізніше. Лайку не вислуховуємо".

Також люди часто скаржаться на те, що у сусідів є світло, й просять відмикати. Втім операторка пригадує, що отримують й позитивні дзвінки – люди можуть перетелефонувати й перепросити за погрози та лайку.

"Працюємо по команді"

Бригада старшого майстра дільниці Івана Тарновецького обслуговує сім розподільчих пунктів у Чернівцях. Від диспетчера електрики отримують вказівку, куди їхати, потім розподіляють людей по бригадах та виїжджають на місце.

Іван розповідає, що раніше виїжджали на планові та аварійні роботи – ремонтували мережі та проводили їхнє технічне обслуговування. А відключення електроенергії – не є безпосередньою роботою електриків й додатково навантажує працівників.

"Можемо під’їхати на одну локацію, потім диспетчер може передзвонити, що треба повернутись або переїхати на інший пункт для відключення. Якщо не встигаємо, то відправляємо іншу бригаду", – розповідає Іван.

Якщо на лінії є об’єкти життєзабезпечення, то її відмикають вручну. Це потребує часу.

Самовільно не вмикаємо й не вимикаємо – працюємо по команді. У нас багато лікарень. Якщо відмикатимемо пультом, то без світла залишиться весь район та лікарні. Чому можуть не дотримуватися графіків

Іван каже, що зазвичай бригада встигає за графіком, але у разі заторів, можуть відімкнути чи заживити лінію з запізненням на 15-20 хвилин. Тому можуть приїжджати на місце раніше та чекати.

"Впродовж робочого дня багато заторів і не встигаємо. Краще завчасно приїхати й почекати, а потім вчасно відключити й вчасно увімкнути", – розповідає Іван.

Також на дотримання графіка впливають аварії. Іван каже, що їх потрібно ліквідовувати першочергово, а опісля повертатися до відключень. За споживанням енергії слідкує диспетчер. Він моніторить навантаження й повідомляє, де потрібно увімкнути або вимкнути світло.

Іноді через замикання чи перевантаження мереж бувають аварійні ситуації. За словами Івана, обладнання та мережі мають свій ресурс. Вони розраховані на певну кількість вимкнень й часті відключення їм шкодять.

"Кабелі вистрілюють, не витримують. Нещодавно вночі трансформатор згорів. Ремонтували його до першої години ночі. Рано на 8 годину ми уже на роботі знову. Й це не вина людей або наша вина. Війна йде", – розповідає електрик.

Також Іван пригадує, як одна жінка хотіла викликати поліцію до бригади. Каже, іноді електриків не пускають на територію, де знаходиться електрична підстанція.

"Навіть ворота поставили, там де їх ніколи не було. Поставили під охорону. Нам потрібно домовлятися з людьми"

Як працюють енергетики дивіться у відео:

Що відомо 28 січня в обленерго оновили вигляд графіка відключень електрики. Він став адаптивним, можна виділити свою групу окремо. Також графік адаптований для перегляду зі смартфонів. Восени 2022 року Росія регулярно почала обстрілювати енергетичну інфраструктуру України. У грудні повідомлялось, що через російські обстріли з ладу виведена половина енергосистеми України. А після обстрілів 16 грудня запровадили надзвичайний стан в енергетиці. Читайте також

Чому графіки відключень не збігаються та які ліміти електрики для груп: інтерв'ю з фахівцем Чернівціобленерго

У Чернівцях найближчими днями не змінюватимуть графіки відключень

Читайте Суспільне Чернівці у Telegram: головні новини

Джерело